Tagi

, , , , , , , , , ,

Poznań płacze. Królowa płacze. Płacze królestwo. Król nie żyje. Polska stoi na progu bezkrólewia. Brak męskiego następcy tronu. W tamtych czasach córki nie mogły zasiąść na tronie – nie tylko w Polsce. W takim to momencie zostawia słuchacza autorka w powieści „Korona śniegu i krwi”.

niewidzialna-korona_audiobookmania-1Ocena: 9/10

autor: Elżbieta Cherezińska

lektor: Filip Kosior

wydawnictwo: Zysk i Sp-ka

czas trwania: 29:22min

Niewidzialna Korona” to ciąg dalszy losów Polski, jej ludu, jej wrogów, jej przyjaciół. Postacie, które pojawiły się we wcześniejszej powieści teraz kontynuują swe marsze po władzę nad osamotnionym królestwem Polski. Szanowny Panie Zysk… dziękuję    🙂

Jest i biskup Jakub II (świnka), jest i Mechtylda Azkańska, jest król Wacław Przemyślida, jest książę Kujawski Władysław (Łokietek) a także książę Głogowski – każdy roszczący sobie prawa do korony Polskiej, choć biskup jako duchowny przywódca pragnie zachować tę prawdziwą koronę (niewidzialną) dla prawowitego władcy Polski.

Historię można sobie wygooglać. Kto, z kim, kiedy i gdzie. Ale to nie wyczerpuje tematu, prawda? Na pytanie dlaczego, po co, z jakiego powodu, stara się odpowiedzieć autorka. Pani Elżbieta opowiada w sposób płynny, harmonijny i zaiste interesujący.

To podróż do naszej dalekiej historii. Takie odkrywanie naszych sekretów. Miałem wrażenie słuchając tego audiobooka, że zaglądałem za zasłonę zapomnienia, która spowija odległe wydarzenia naszej Ojczyzny. Ojczyzny przez duże „O”. To tak, jakby ktoś ukazał ludziom archiwalne zapiski z prywatnej rezydencji komendanta Piłsudskiego, zapiski z wojskowych narad generała Sikorskiego i Andersa, czy wręcz obrazy z ukrytej kamery z tajnych spotkań biskupa Rzymu Jana Pawła II.

Pani Eelzbieta-cherezinska_audiobookmania-1lżbieta przejrzyście splata wątki wrogów królestwa Polskiego z jej sprzymierzeńcami. Potrafi pokazać „od kuchni” osoby wpływające na kształt ówczesnego świata. Słuchałem tego dzieła z największą uwagą i smutek mnie ogarniał przeogromny, że z przyczyn mi nieznanych (jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o wiadomo co) ta pozycja nie została zrealizowana w postaci tak zwanej „superprodukcji” czyli z podziałem na aktorów, jak to miało miejsce w części pierwszej (Korona śniegu i krwi). Jest jeden „czytacz”, który owszem, spełnia swe zadanie i słucha się tej audio książki z ciekawością i wzięciem, ale…

filip-kosior_audiobookmania-1

Filip Kosior

Kto doznał przyjemności wysłuchania „Korony śniegu i krwi” w wersji pełno-obsadowej z dźwiękami w tle, ten zaprawdę nie przeboleje uszczuplenia wartości formy przekazu w dalszej części losów książąt i rycerstwa Korony Polskiej. Szkoda, szkoda i jeszcze raz szkoda!

Cóż mi pozostaje… nie napiszę co i jak z losami bohaterów, bo to tomiszcze ogromne i zachęcam do wysłuchania oboma, obiema…. obojgiem pary kończyn (Polska język – prosta język). Chcesz się dowiedzieć co z Michałem Zarębą, co z Zielonymi Pannami, co z tronem Polski, co z biskupem Świnką, co z klątwą rozbicia, co ze smokiem (czy naprawdę Wawelskim), co z księciem Władysławem i kto pierwszy nazwał go Łokietkiem, co z krzyżakami, co z Brandenburczykami, co królową-wdową, co z małą królewną, co u Czechów, co u naszych „bratanków” Madziarów? Co z mieczem Przemysła czyli Bolesława Chrobrego (Szczerbcem)? No i co papież na to wszystko…. a świstak siedzi i zawija te sreberka….

Słuchałem i czekałem na koronację Władka na króla… i czy się doczekałem?

Uwaga spoiler…

…będzie 3 część. No po prostu musi być. No bo, tak jak autorka zostawiła słuchaczy-czytelników w depresji i żałobie po śmierci króla Przemysła II na końcu „Korony śniegu i krwi”, tak teraz zostawia nam księcia Władysława, pogardliwie zwanego karłem, w zaiście ekscytującym momencie jego kariery politycznej.elzbieta-cherezinska_audiobookmania-2

Pani Ela Cherezińska to mistrzyni słowa. Polecam. Polecam i jeszcze raz polecam!!!

 

audiobookowy mol.

